1 Speciaal voor de Belgische bezoekers, klikhiervoor meer informatie
Gionne op de schommel in Noord-Vietnam
Vietnam-Ninh-Binh-Fietsen-Gionne

Hoogtepunten van mijn reis door Noord-Vietnam

Gionne, Van Verre Algemeen 23-4-2024

Voor Van Verre reisde ik af naar Vietnam, voor een studiereis van 2 weken. Het was een lange reis, van zo’n 17 uur, en wat ben ik blij als ik eindelijk op Vietnamese grond sta. En ook nog eens net op tijd, want ik kan nog net de zonsondergang vanaf mijn dakterras bekijken. Het is prachtig hier! Ik zit tussen de kwakende kikkers, tjirpende insecten en natuurlijk een gekko op het balkon. Waar ik mij telkens weer over verbaas, want wat maakt dat kleine beestje veel geluid. Ik neem jullie in deze blog mee in de hoogtepunten van mijn 2-weekse rondreis door Noord-Vietnam.

Alles uit de dag halen in Ninh Binh

Ik start mijn rondreis door Noord-Vietnam in Ninh Binh, waar veel te zien en te ervaren is. Meteen het eerste hoogtepunt van mijn reis! Ik begin de dag daarom vroeg, want dan is het nog lekker rustig met bootjes bij Yhung Nham. Ik stap hier op een roeibootje en we varen over smalle waterwegen met knalroze lotusbloemen en witte reigers drie grotten onderdoor. Ik zie vlinders en libelles vliegen en een enthousiast varken staat knorrend aan de oever. Hierna stap ik op de fiets naar Bich Dong Pagode, die tegen een rotshelling gelegen is. Ik klim naar boven toe, het zweet breekt me uit, maar het is het allemaal waard als ik boven kom. Hierna stap ik weer verder op de fiets en trappen we door het stadje Tam en door naar de Thai Vi tempel. Het fietsen is hier erg mooi. Ik fiets langs smalle landweggetjes en door rijstvelden, het blijft bijzonder!

Grotten in Cuc Phuong National Park

Voordat we vanuit Ninh Binh naar Pu Luong vertrekken, maken we ’s ochtends eerst nog een tussenstop bij de overblijfselen van de keizerlijke tempel Hua Hin. Wat een vredige plek is dit! Het was fijn dat we zo vroeg waren, want niet alleen waren we de groepen toeristen voor, ook was de temperatuur nog goed te doen. Hierna gaan we door naar Cuc Phuong National Park, een van de weinige junglegebieden in Vietnam. Je kan hier heerlijk hiken door de weelderige natuur. Ik heb hier een deel van de trail bewandeld en ben naar een grot geklommen hoog in de bergen. Cuc Phuong National Park was zeker nog een hoogtepunt van mijn reis; hier had ik graag de hele dag doorgebracht. Helaas moest ik weer door naar de volgende bestemming.

Waterraden en hiken in Pu Luong

We reizen verder naar Pu Luong, waar ik een tocht op een bamboeraft maakte. Wat een rust ervaar je hier. Tijdens de tocht zijn we langs de befaamde waterwielen gekomen en natuurlijk ben ik hier even gestopt om een foto te maken. Ik heb geluk tijdens de tocht, want de rijst wordt dit jaar later geoogst, dus heb ik weids uitzicht over de begroeide rijstterrassen. Het is prachtig!

Ook maakte ik samen met een gids een hike door de vallei van Pu Luong. Mijn gids woont hier al zijn hele leven en weet veel te vertellen over het verbouwen van rijst, de planten die voor het eten en/of medicijnen gebruikt worden en de lokale gebruiken. Dat en de prachtige omgeving met het weidse uitzicht over de rijstterrassen maken dit zeker het leukste deel van de dag. En toen ik zag dat er een schommel hing, kwam het kind in mij naar boven en heb ik met dit uitzicht mogen schommelen. Nog een hoogtepunt van mijn reis!

Na een lange autorit kom ik vervolgens aan in de grote stad Son La. Het is al donker, maar ik fris me snel op, want er staat een straat BBQ op de planning: de echte Vietnamese ervaring!

Een bezoek aan de Vietnamese gevangenis

In Son La verblijf ik niet lang, want na het ontbijt verlaat ik de drukke stad al. Maar voordat ik vertrek, breng ik nog een bezoek aan de gevangenis. Tijdens de Franse koloniale tijd werden Vietnamese mensen hier gevangen gehouden, maar tegenwoordig is het een museum. De gevangenis ligt bovenop een heuvel in een bosrijk gebied. Het is er echt een oase van rust in de drukke stad.

Daarna is het toch echt tijd om mijn reis door Noord-Vietnam voort te zetten en dit keer heb ik een leuke route met haarspeldbochten over smalle weggetjes, door rijstterrassen en over beboste bergkammen. Je verveelt je hier niet tijdens je reis, want waterbuffels, koeien, kippen en varkens lopen hier langs de weg. Ook zie ik mensen in kleurrijke traditionele kleding en kindjes spelen in de dorpjes.

Een boottocht over de Chay rivier

In Bac Ha werd ik ’s nachts wakker door het getik op het dak: een regenbui! De eerste deze reis, ik heb mazzel want het kan in oktober veel regenen. We rijden deze ochtend naar Trung Do, een klein dorpje waar we een rondje wandelen en een tempel bewonderen. We wandelen door naar de Chay rivier, waar we een boottocht maken. Tijdens de boottocht zie ik kinderen samen vissen en waterbuffels grazen. De boot zet me weer af bij het volgende dorp, waar ik welkom word geheten met een heerlijke kom Pho, Vietnamese noodlesoep.

De weekmarkt in Bac Ha: een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking.

De volgende bestemming is Bac Ha. Wat een verademing vergeleken met Sapa. Hoewel Bac Ha een wat grotere provincieplaats in Noord-Vietnam is, is het hier heel relaxed. We komen amper andere toeristen tegen. Bac Ha is bekend vanwege de zondagmarkt, maar dat het ook een mooie omgeving is om te hiken mag ik ook ervaren samen met een gids. We worden bovenop een berghelling afgezet en wandelen vervolgens te voet 6 kilometer naar beneden. In 2 uurtjes wandelen we op ons gemak over de bergweggetjes. We mogen onderweg ook even binnengluren in een huis van de Flower H'mong stam. Het is bijzonder om te zien hoe deze mensen (in onze ogen primitief) leven.

Het rijtje van hoogtepunten sluit ik af met de zondagsmarkt in Bac Ha. Dit is wekelijks een groots gebeuren. Ik zie dames in verschillende kleurrijke klederdrachten en er wordt van alles verkocht, van zangvogels tot vers vlees, serviesgoed, kleding, kruiden en veel ander voedsel. Voor de locals is dit een wekelijks uitje, het samenkomen met vrienden en familie. Op de markt staat ook een restaurant met lange tafels, die vanaf 's ochtends vroeg al vol zit met mensen en de muziek wordt al goed gedraaid. We bezoeken in Bac Ha ook het vroegere paleis, dat sfeervol is versierd met lampionnetjes.

Na 2 weken reizen door Noord-Vietnam zit mijn inspectiereis er helaas weer op. Wat heeft het land weer een indruk op mij achtergelaten. De geschiedenis van Vietnam, de natuur en de gastvrijheid van de lokale bevolking maken een Vietnam reis elke keer weer bijzonder.

Wil jij ook op rondreis door Vietnam? Neem dan contact met ons op en ik help je graag met uitstippelen van jouw rondreis op maat.